torsdag 15 maj 2014

Ogräsmiddag


Rensa ogräs kan vara ganska irriterande (eftersom ogräset alltid vinner till slut) men också meditativt. Sen kan man ju äta upp ogräset också, jag är inte så påläst om vilka sorter mer än brännässla som är ätliga men brännässla finns det gott om i flera rabatter så jag rensar och samlar mat samtidigt.


Om nässlan mixas i en smoothie försvinner dess förmåga att brännas, säkert också det nyttigaste sättet att få i sig den. Helt ok men ingen delikatess, plus i kanten för snygg färg dock. Nästa gång ska jag prova att mixa den med äppeljuice så färgen verkligen kan få ta plats.... Jag var ganska flitig i mitt plockande så jag har försökt smyga ner nässlor i lite olika maträtter såsom köttfärs, (ingen märkte något) veggobiffar och i blomkålsfräs. Resten öser jag ner i en super nyttig megasmoothie imorgon när jag vaknar strax efter lunch och har en hel ledig helg framför mig. Sen kanske jag skulle provsmaka kirskål, den är visst också ätlig.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?