fredag 16 maj 2014

Hur väcker man en snigel?


Idag klippte jag gräsmattorna för första gången i år, doften och ljudet är efterlängtat.... I sista stund han jag rädda en snigel model större från att bli krossad. Sniglar med skal (ja snäckor heter dom jag vet) är både vackra och äckliga på samma gång, en av mina yngsta söner tycker att sniglar är så äckliga att det knappt går att gå ut när det har regnat och de krälar omkring. - det luktar till och med illa ute.... Efter middagen gick jag ut och letade reda på snigeln för att fota den. Men hur lockar man ut en snigel som krupit in i sitt skal och somnat?


Jag provade att hälla lite vatten på den, sniglar gillar ju regn och det fungerade utmärkt. Fast vem vaknar inte om man får ett halvt glas vatten över sig? Jag kan också upplysa er om att en snigel kryper inte ut ur skalet, den fäller skalet bakåt ungefär som en cab fäller bak taket....eller det var i alla fall så det såg ut.



Snigeln var rätt nyfiken av sig men rörde sig lite för snabbt för att mina stilleben skulle bli som jag tänkt. Men det är väll så det är när man involverar djur, man får samarbeta och sen blir det som det blir.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?