tisdag 25 december 2012

Oh Jesus,


En julkrubba måste jag ha tänkte jag för många år sedan när jag hittade den här på myrorna. Då tänkte jag mest på att det är bra om barnen vet varför vi firar jul. Nu har jag läst i DN att vi firade i slutet av december en högtid långt innan Jesus föddes. En julblot där man offrade för ljusets återkomst. Så iden med julkrubban kanske inte riktigt håller, men den är fin tycker jag



Någon Jesus fanns det inte i julkrubban, men jag hittade en annan fin figur som gör jobbet minst lika bra. Josef verkar förskräckt och tar sig åt hjärtat, Maria kanske minns en natt för nio månader sedan då hon var ute på hemliga stigar .



Barnen ifrågasätter min Jesus varje jul, jag tycker att han utstrålar precis den känslan som man borde ha på julaftonskvällen, nöjd och tillfreds med allt.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?