söndag 16 oktober 2016

Kylskåpsrens


Jag älskar rester!
 Inte bara för att jag slipper laga middag om vi har en massa rester utan då finns det kanske dessutom ork att fixa till en extra god sallad, piffiga tillbehör eller en dessert. Trots det så blir det ändå rester över ibland (mat har en tendens att gömma sig i kylskåpet för att sedan plötsligt dyka upp igen efter ett par dagar...). Tur att det finns de som mer än gärna sätter i sig allt jag serverar på en tallrik. Utom mask, mina hönor vägrar äta mask. Jag har till och med lagt daggmask i våra middagsrester och försökt lura i dom men det funkar inte. 


 Så nu för tiden blir jag glad när jag rensar i kylskåpet och hittar halvätna korvar och små pastaknytten. Jag vet att det blir rusning. 


Till efterrätt smakar det bra med ogräs, småstenar och sådant som gömmer sig längst in i rabatterna. 


Blommande pioner kan jag förstås inte plocka i trädgården längre men jag har ett par evighets pioner av tyg som trivs alldeles utmärkt tillsammans med färska hallonskott. Att blanda tygblommor med riktiga blommor och/eller gröna kvistar är ett bra knep att ta till. Den här buketten står nu i halvskugga i ett fönster under trappan och ser alldeles bedårande ut. När ljuset kommer bakifrån så lyser de röda skaften på hallonkvistarna upp så fint att jag måste hälsa på buketten varenda gång jag går förbi. 


Ett par tjusiga gula rosor har jag också...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?