tisdag 22 december 2015

Grötfrukost



Imorgon är det dax att förbereda grötfrukosten med stort G, nämligen den som ska ätas på julafton. Jag gillar min lite risigare och kokar med dubbelt så mycket ris än vad som står på förpackningen. Och grädde, hårt vispad grädde som rörs ner i gröten precis innan den serveras. Då smakar det jul även om den äts en vanlig torsdag. 


Och jag ska väll ta och byta ut "julduken" mot något juligare, även om jag anser att det här är den finaste julduken jag någonsin haft. Men jag ska duka långbord och har inte så det räcker till två bord av den här vackra Ikea-skapelsen, så det får bli den vanliga vita med spetsduk på. Fin den med och full av hål, sterarin som inte går bort i tvätten och gamla minnen.


Vår lucia får hänga med hela julen, hon är så söt när hon oseende irrar omkring på matbordet och letar efter sina tärnor och stjärngossar. En av de saker jag gillar med december är att få plocka fram alla gamla julsaker, just för att de bara kommer fram en gång per år. Annars är jag grymt dålig på att byta ut prydnadssaker, allt står och trängs i olika små märkliga flockar. Skärpning, kanske? 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?