tisdag 26 februari 2013

Tvillingkalas


Idag för nio år sedan födes dom, mina två minsta och jag blev fyrbarnsmor. Första året var kaotiskt och det enda jag hade ordning på var konservburkarna på översta hyllan i köket och handdukarna. En perfekt burkrad med etiketterna utåt och en lika perfekt vikt trave. När kaoset stod mig upp i halsen kunde jag ställa mig i köket och titta på min fina konservburksrad och tänka , en dag ska jag ha det så här fint i hela huset. Behövde jag ännu mer styrka öppnade jag skåpet med handdukarna, klappade högen och sa till mig själv - för en kvinna med en sån här handdukshög så finns det en väg ut ur kaoset, ha bara tålamod.



Nu är jag ute ur kaoset sen länge och saknar förstås mina små tjocka bebeisar, men jag tror att dom som är yngst i en familj alltid kommer att vara lite bebisar. Så idag uppvaktade vi bebisarna med varsin tårta, en vill ha dajm och....



 den andra en godistårta.







För knappt ett år sedan undrade Noel hur det skulle kännas att få en tårta i ansiktet, vi bestämde att han skulle få prova det på sin födelsedag. Sen glömde han bort det, men inte jag. Jordgubbssylten på toppen gjorde att det såg mer ut som en blodig olycka än tårtkastning. Nu vet han hur det känns, men jag glömde fråga honom. Usch, vad kallt vad i alla fall vad han sa.

2 kommentarer :

  1. Igenkänning! (Igen). :) Jag fick fyra ungar på sex år och hade galet kaos i många år. Men jag hade alltid legot färgsorterat. Hur stökigt huset än var så fann man alltid legot sorterat i färg och storleksordning. Det var terapi att sitta och sortera. (Tog timmar ibland.) Sen när kidsen var större och kaoset mindre då hällde jag allt lego blandat i fyra stora backar med lock och sen dess är det kaos bland legot istället men hyfsad ordning i huset. Eller njae nu ljög jag. Men livet är inte kaos längre så då tål jag stök både i legolådor och hus. Balans vettu. Så människor med prydliga hem har säkert kaotiskt inre...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut det tror jag med. Jag kan leva gott i stök men älskar lugnet som sprider sig när man får tid att städa och plocka i ordning. (Tyvärr så blir det ju stökigt så fort man vänder ryggen till så det är ingen ide att överanstränga sig). Enligt din teori så måste städning vara som att ta en sobril och det kan väll de flesta av oss med minst ett barn behöva då och då. Vi kan döpa om storstädning till sobrilstädnig, effekten vara nog ungefär lika länge skulle jag tro. //Sanna

      Radera

Vad tycker du?