söndag 18 november 2012

Bröd

 Jag har nästan slutat baka bröd sen det öppnade ett surdegsbageri här i stan för några år sedan. Det är liksom inte värt besväret när det inte blir ens i närheten så gott. Min 12-åring pustade en gång av vällust efter en smörgås därifrån och sa - Sverige blev ett mycket bättre land sen Kopparlundensbageri öppnade, jag håller med honom. Men häromdagen så provade jag igen och det blev riktigt bra, men för att slippa bli jämförd så fick det bli ett bakpulverbröd. Det går ju också snabbt att svänga ihop, bara hälla, kleta runt och sen in i ugnen. Perfekt.



Jag följde inte riktigt receptet utan tog det som jag hade hemma. Men på ett ungefär så tar man...
4,5 dl filmjölk  1 ägg  1 mosad banan   1 dl lingon och blandar ihop.
Sen i en annan skål: 1 dl vardera av hela hasselnötter, linfrön, solroskärnor och pumpakärnor,  3 dl rågmjöl 3 dl rågsikt (eller vilka mjöler som helst) 1,5 tsk vardera av salt, bakpulver och bikarbonat. Blanda ihop de torra ingredienserna med varandra och sedan ner i filgeggan. Grädda i en form klädd med bakplåtspapper i  175-200 grader i ca 70 min. Prova med en sticka att brödet inte är kladdigt. Om ditt hem är belägrat av pyttesmå svanar så lämna inte brödet framme obevakat dom kan nämligen inte låta bli att provsmaka.


Mellan måltiderna så kan brödet vila i bakplåtspappret för då blir det roligare att ta fram det, lite som att öppna en present.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?