onsdag 15 juni 2016

Sommarmat...


 Jordgubbar är väl det somrigaste man kan äta? Godast är dom tillsammans med gräddmjölk, hälften mjölk och hälften grädde.


Men jordgubbar är snälla och trivs tillsammans med de flesta, idag gjorde jag hasselnötsglass vilket blev himlarns gott.   


Receptet har jag hittat på Söta saker men jag tror att just det receptet jag utgick i från var en glass med smörsmak så receptet är lite omgjort, ungefär så här;
 Vispa 3 ägg med 1,5 dl socker häll på 2 dl varm mjölk, lite i taget. Värm sedan försiktigt blandningen medans du vispar, värm inte så mycket så att det blir en omelett men inte heller för lite. 
Jag brukar sticka ner fingret och sluta när det gör ont. Låt det sedan svalna och tillsätt sedan 1 dl mycket väl malda/mixade hasselnötter och 2 dl grädde. Sen ner i glassmaskinen. Och sedan precis innan glassen serveras ringlar jag ner flytande honung och blandar runt lite lagom. För att det ska bli perfekt balans så provsmakar jag noga flera gånger och rätt som det är har alldeles för mycket av glassen försvunnit. Men det gör inget säger jag till familjen den är så mäktig att man bara mår illa om man äter för mycket (fast det är ljug). 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?