tisdag 24 maj 2016

Mitt snåligaste trädgårdsfix


En trädgård kan verkligen ruinera dig, det gäller att hålla emot när lusten infinner sig... och jag gör så gott jag kan med så lite pengar som möjligt. En av mina favoriter i kruka är funkia, en snäll växt som inte kräver särskilt mycket men som ger desto mer tillbaka. För mer än fem år sedan planterade jag en oansenlig rotklump i den här krukan och sen dess kan jag njuta av det här vackra varje år utan minsta ansträngning och när vintern kommer gör jag inte heller någonting, både kruka och växt överlever utan problem. 


Pallkragar är snyggt att odla i men jag gör mina egna "pallkragar" av sommarstugans gamla tak. Sågar i lagom höjd med vinkelslipen sen skruvar jag ihop dem till rundlar. Kanske inte det allra vackraste men charmiga i mina ögon. Innan jag planterar så fyller jag upp dem helt med ogräs som jag sedan täcker med tidningspapper och så fin ny köpejord i lagom tjockt lager, efter ett par år har ogräset under tidningarna förvandlats till jord.


Mitt senaste projekt i trädgården är att åstadkomma en kant mellan gruset och en tio meter lång rabatt. I en trädgård någonstans såg jag för ett par år sedan en kant gjord av upp och ner vända glasflaskor. Lite ömtåligt men det koster ju inget att prova och det bästa; jag slipper åka till återbruket med flaskorna! Jag avskyr att kasta glas, blir hörselskadad varenda gång. Om det blir snyggt eller inte får visa sig men de fyra gånger jag gick förbi den lilla korta provbiten idag glittrade solen vackert i flaskorna så jag tror det är en hitt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?