fredag 16 augusti 2013

Läslust


Jag tjatar ganska mycket på mina barn om att de ska läsa böcker, lånar på biblioteket åt dem, köper och tipsar. Men det går trögt med läsandet för det mesta. Men ibland så fastnar någon av dem i en bok och just den här synen älskar jag. När boken driver omkring i huset och ligger uppslagen på olika ställen.


Min 13-åring läser just nu den här serien och älskar den. Själv var det ett bra tag sedan jag läste en bok som jag verkligen fastande för, har två på gång just nu men ingen av dem är särskilt bra. Jag tror att det delvis beror på att jag är rätt kritisk och för att jag glömmer bort att ta vara på lässtunderna pga av mitt instagram missbruk. Det var väldigt länge sedan jag rökte och jag saknar bara en sak med det, de små pauserna som man unnade sig på trappan eller balkongen. Att stå där med en cigg och låta tankarna vandra, det var faktiskt livskvalitet... Men nu har jag ett nytt lite billigare och nyttigare beroende som dessutom kan skötas mer diskret (och med nästan samma mikropaus känsla som rökningen gav), på toaletten, när man lagar mat eller när man bara vill ha sig en liten paus. Det enda dåliga är att läsaningen fått stryka på foten eftersom jag måste avsluta dagen med att kolla instagram samt även inleda den med det.... som en sann rökare på 70-talet avslutade och inledde dagen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?