onsdag 1 maj 2013

Valborg och kalas


 I går firade vi valborg och 13-års kalas med brutna servetter och tex-mex middag. Bästa presenten var en uppstoppad lärkfalk, hans ansikte strålade och jag kunde pusta ut. Balansen mellan att ge bra och roliga presenter men inte skämma bort blir svårare ju äldre de blir. Det enda han önskade sig var en stor mugg men efter påtryckningar så klämde han fram att en el-tandborste vore också bra att ha så än så länge behöver jag nog inte oroa mig för bortskämdheten.



 Vid dukningen av borden putsade jag på mina ärvda rostiga nysilverbestick och tackade mig själv för att jag har kommit på att man slipper stryka bordsduken om man täcker den med en spetsduk. Sen blandade jag till en ljuvlig Valborgsdrink av hemmagjord plommonsylt, vodka, citron, sockerlag och bubbelvatten, som en utspädd majbrasa med smak av sommar. Längst ner i glaset låg det godaste, söt spritigt plommonmos som fångades upp med sked.



                              Efter middagen, majbrasa och grodletning bland gölarna i parken.






                     Sen lät vi gnistorna fortsätta upp i vårhimmlen utan vårt sällskap.

1 kommentar :

Vad tycker du?