söndag 19 maj 2013

En mumie




1964 var min mormor i New York och hälsade på mina föräldrar, hon reste dit med båt och stannade i flera månader. Under sin vistelse målade hom en del tavlor, bland annat den här.


Den föreställer MoMA, the morden museum of art, fast det tycker inte Noel han säger att det är en mumie med sår i ansiktet. Det låter som en intressant tolkning på flera plan tycker jag. Själv gillar jag tavlan mest för färgerna och för att hon har stått där utanför MoMA en gång för så länge sedan och målat. Det finns nog både dna från henne och New york partiklar i den och nu hänger den här hos mig, en fin treenighet.
Ängeln släpade jag med hem från en resa i Mexico för nästan 20 år sedan, den är både stor och tung men den blinkade åt mig i affären och då kunde jag inte motstå den. Dom där ögonen rör fortfarande på sig ibland inbillar jag mig...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?