måndag 7 januari 2013

Samlare




 Det finns dom som sparar på allt, precis allt. Som sparar sina naglar i en liten burk och samlar upp avklippta skäggstrån och lägger dom i en ask och gömmer den under sängen. Sån är inte jag men jag sparar på ganska mycket. Som tur är så har vi många skåp och flera förråd att stoppa undan i, jag vill att det ska vara fint hemma. När jag väll gör mig av med något så brukar jag ofta ångra det.



Kortlekar där några kort fattas, det har jag flera stycken av. Tänk om jag hittar dom som fattas om jag städar riktigt noga någon dag. Mynt från olika länder, vad ska man göra med dom? Inte kasta förstås, vi kanske åker dit igen. Tills dess lägger vi dom i en burk. Det finns så mycket som kan vara bra att ha att jag nästan inte orkar tänka på det. Men nu har jag i alla fall kommit på vad jag kan använda gamla kortlekar där några av korten fattas och våra utländska mynt till!



Black Jack eller 21 som det också heter. Det spelar ingen roll om det fattas några kort eller om två lekar blandats samman. Pengar behöver man också, helst såna man inte kan använda i Sverige för då behöver inte den som viner bli så mallig. Alla får en hög med pengar sen drar man valfri mängd kort, ett i taget. Närmast 21 vinner, går man över har man förlorat. Den som vinner omgången får en slant var av alla de andra. Det finns nog olika sätt att spela på men vi kör med 10 poäng för dom klädda korten (dam, kung, knekt) ess bestämmer man själv om det är 10 p eller 1.
Det brukar bli bråk om en del pengar som är finare än andra, själv gillar jag dom Indiska där även analfabeterna kan se hur mycket dom är värda. Två fingrar på en 2 rupie osv. Ett plus är också att barnen får träna huvudräkning, utan att dom tänker på det (och jag med).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?