måndag 28 januari 2013

Hajskräcken


 Det finns en del saker som jag har varit rädd för i hela mitt liv, en av dem är hajar. Inte förrän jag var vuxen så kunde jag känna mig helt trygg i en simbassäng, nu väntar jag på att jag ska bli så gammal att jag kan simma lugnt i en sjö utan att känna mig jagad av inbillade hajar. Varje gång jag ser ett naturprogram som visar hajar så blossar skräcken upp, sen ligger den och pyr i bakhuvudet i flera dagar efteråt och skriker varning så fort jag närmar mig vatten eller ser något misstänkt i ögonvrån. Senast nu i kväll slog den till när jag stod bredvid barnens akvarium och den svarta guldfisken simmade in i ögonvråns synfält. Fisken avsökte ytvattnet efter mat och lyckades på något sätt simma hajaktigt, så där lite nonchigt i en halvcirkel mot mig. Lilla fisken som borde vara livrädd för mig lyckades skrämma upp mig i en mikrosekund. Jag tror inte att barnen märkte att deras mamma ryckte till av skräck när guldfisken simmade emot henne, det är jag tacksam för. Jag vill inte att de ska växa upp med minnesbilden, mamma blir skräckslagen för en guldfisk. Jag vill vara stark och modig i deras ögon.



Jag har faktiskt dykarcertifikat och har dykt i riktiga hajvatten. Jag har till och med befunnit mig mindre än två meter från en haj som var lika stor som mig, på tio meters djup. Skräcken går alltså att bemästra om jag behärskar mig och har ett cyklop på så att jag kan se mig omkring.
En gång inbillade jag mig att jag var förföljd av en liten revhaj som hakat på mig när jag snorklade vid ett korallrev och skulle simma ungefär tvåhundra meter tillbaka in till stranden. Efter att under flera minuters skräck ha försökt simma ifrån hajen så insåg jag att det var min egen skugga på botten som jag försökte simma ifrån. Min skugga och vår guldfisk, läskiga saker....

4 kommentarer :

  1. Det är som min 14-åring. Han har hajskräck efter att ha varit på hajenkväll hos polare och sett alla tre filmer på raken. Överdos alltså. Nu är han så rädd att han inte törs duscha med draperiet stängt för han vill kunna fly snabbt med följd att HELA badrummet duschar när han duschar. Att jag säger att ingen haj kan komma upp ur det lilla avloppet i duschen har ingen som helst betydelse. Jag försökte bota hans skräck genom att ge honom en tavla med en vithaj i julklapp men då tittade han på mig som om jag var ond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha!!!! Va fint, precis så där försöker jag också bota mina barn, exponera dem för det de fruktar. Han kommer att förstå när han blir äldre, både det orimliga i att vara rädd för hajattacker i duschen och att du menar väl även när du framstår som obegriplig. Om han inte gillar tavlan så kan du ju försöka bota mig istället...Fast jag tycker att det låter mer som att han har tittat på Hitchcocks Psycho. Du kan ju prova med att tipsa honom om att hajen inte hinner fram om han duschar snabbt eller att han syns mindre om han gömmer sig bakom duschdraperiet.//Sanna

      Radera
  2. Hu, jag känner tyvärr igen mig. Det är filmen Hajen som har förstört mitt badliv för all evig framtid. Hör ljudet så fort jag inte har fast mark under fötterna...dom-dom-dom-dom-dom-dom....Ja, du fattar ju! Usch!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilmer brukar leka att han fiskar (pickar pick, eftersom han inte kan säga s eller f). Då och då får han upp en bebishaj, och då går hans röst upp i treåringsfalsett.

    "Titta mamma, den är tå töööt..." Och så ska man pussa den.

    Min son ska jag nog hålla borta från hajenfilmerna. Och från hajakvarium.

    SvaraRadera

Vad tycker du?