lördag 3 november 2012

Berlin

Hemma igen från vår höstlovsresa, om man utgår ifrån en katastrofteori så har det varit en fantastisk resa, vi överlevde alla sex. Men om man inte har så negativa förväntningar på vad som kan hända så har det varit en helt ok vecka, bara för att man reser bort så ska man inte inbilla sig att barnen tindrar med ögonen och börjar älska varandra. Dom bråkade även i Berlin, men kanske om vi provar ett nytt resemål nästa gång ett mirakel kan inträffa.
Det verkar som att dom flesta stora städer har en fallossymbol att stoltsera med, Berlin har tv-tornet. Faktiskt ett väldigt snyggt torn, med en snurrande restaurang och bar uppe i bollen. Vi tog oss upp där en kväll, lite för mycket folk för min smak men ändå en upplevelse.  


En dag åkte jag med mina små apor till djurparken i gamla Öst-Berlin, Tierpark. Det finns två (!) djurparker att välja på i Berlin och vi blev rekommenderade den här av vänner som bor här.


En folktom och nästan overkligt vacker djurpark som är mer som en stor park med djurhägn än de små burar som man är van vid att se i de flesta djurparker


Noel är modigast när de gäller det mesta, att mata djur är nästan för läskigt för Teodor.


Men efter lite övertalning från mig, Noel och geten så vågade han.


Roligast var dom små degusarna, nyfikna ökenråttor som gärna ville hälsa på oss.


Här borde jag förstås sagt stopp, inga fingrar i munnen på råttorna men jag var för upptagen med att ta kort istället för att vakta på mina barn. Men det enda som degusarna gjorde var att gnaga lite på naglarna vilket var bra, mina barn tycks jämt ha för långa naglar.


Själv gillade jag nog mest statyerna som fanns överallt, dom är det inte så synd om.


Usch, sa barnen om den solbadande kvinnan.

På slutet av dagen vällde det in halloween-utklädda barn och jag visade mina egna att det är enkelt att klä ut sig, bara man hittar lite blad.


En stor glänsande boll gick inte att motstå. Tyvärr så gick den inte att tömma på luft så vi fick ge bort den innan vi åkte hem. Bollen han i alla fall ge oss några dagars glädje, roligast var att åka med den i tunnelbanan. Min 12-åring skäms för nästan allt som hans föräldrar gör, han kunde inte se charmen med att mamma och pappa kastade den mellan sig när dom satt mittemot varandra i en tunnelbanavagn. Stackars lille pöjk.


                                               Teodor drog en lott och valde ett skelett.


                                                             Som att gå runt i en saga...


                   Till slut fick jag ge mig, barnen var trötta och ville åka hem. Jag hade gärna stannat.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?