fredag 28 november 2014

Spretigt och blankt


Häromdagen såg jag sol, den där filten som legat över stan i en månad lyftes bort en liten stund. Jag lyckades tajma det med att sitta ute med en kopp kaffe på stentrappan och titta på hönsen som gick runt och sprätte i jorden på jakt efter mask och annat smask. Jag blir som hypnotiserad av hönorna, de är så underbara att lyssna på och att betrakta. En daglig hönsdos borde alla få, det gör så gott i själen.
Mina små silkeshöns lämnade jag tillbaka idag, de slutade inte snora och jag blev orolig att de skulle smitta de andra hönorna. Nu står deras bur tom på glasverandan, trist...inget litet svart huvud som kikar på mig när jag går förbi. Men till våren får det bli nya silkeshöns de var så roliga till sättet och lätta att tämja.


Jag drömmer om ett silverträd och har påbörjat ett litet sådant att trä runt ett ljus. Silver är lite för dyrt för att det ska kunna bli lika pampigt som jag önskar men till nästa års silverkurs ska jag bygga vidare på min silverträds manschett. Många, tunna, tunna blad på långa smala skaft. Spretigt och blankt....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Vad tycker du?